Motywowanie Pracowników – Praktyczne wskazówki Od czego zacząć proces motywacji?
Próbujesz zmotywować swój zespół do działania, ale nie wiesz, jak do tego podejść, albo metody, które stosujesz, nie za bardzo działają. Dawać podwyżki? Premie? A może skuteczniej działa wizja kary? Jeśli nie widzisz efektów swojego motywowania, czas na zmianę podejścia – zacznij pracować z wewnętrzną motywacją.
Zobacz kilka przydatnych wskazówek w motywowaniu pracowników.
Jak poznać, że pracownik jest zmotywowany?
Zmotywowany pracownik to osoba, która wykorzystuje swój potencjał oraz talenty. Zdobywa nowe umiejętności i używa ich, aby osiągać cele. Ma energię oraz entuzjazm – jest gotowa na nowe wyzwania i może realizować ambitne zadania.
Wiele definicji podaje 3 czynniki zaangażowanego pracownika:
1. Pracownik może
ma narzędzia, zasoby, uprawienia do tego, żeby wykonać zadanie np. ma dostęp do bazy klientów, żeby prowadzić sprzedaż, czy uprawnienia na profilu w social media, żeby publikować tam treści. Wielu menedżerów nie zdaje sobie sprawy, że demotywuje pracownika, delegując mu zadanie, którego on zwyczajnie nie jest w stanie wykonać, bo nie ma do tego narzędzi.
2. Pracownik chce
czyli wykazuje inicjatywę, deklaruje swoje chęci i przyjmuje zadania. Warto tu zwrócić uwagę na sposób, w jaki osoba reaguje na Twoje polecenie. Odpisuje na maila, którego wysyłasz? Zgłasza się na ochotnika? Dopytuje o szczegóły? A może przy każdym oddelegowanym zadaniu słyszysz marudzenie, narzekanie, protesty i pytanie „dlaczego ja mam to robić”?
3. Pracownik potrafi
czy Twój pracownik ma umiejętności i kompetencje, żeby wykonywać swoją pracę? Pamiętaj o tym, że większość osób nie przyzna się, że czegoś nie potrafi – szczególnie jeśli dopiero zaczyna pracę na danym stanowisku i chce stworzyć dobre pierwsze wrażenie. Upewnij się ile tak naprawdę umie Twój pracownik i czy jego brak zaangażowania nie wynika z faktu, że codziennie musi robić coś, o czym nie ma zielonego pojęcia.
⠀
⠀
W moim zespole nie ma motywacji!
Mój zespół nie ma energii. Jest powolny, nieskupiony, rozwleka projekty…
Pracownicy nie wykonują moich poleceń, nie biorą odpowiedzialności za zadania, które oddają. Zdarza im się nie dotrzymywać terminów, przez co cały proces w firmie się rozjeżdża. Na wszelkie uwagi czy propozycje z mojej strony uciekają wzrokiem. Kiwają głową, obiecują poprawę, ale nie dotrzymują słowa. Faktycznie, możesz pomyśleć, że w Twoim zespole nie ma za grosz motywacji.
Ale czy rzeczywiście tak jest?
Może zaszokuję Cię tym, co napiszę, ale motywacja jest ZAWSZE. Może być za to skierowana w innym kierunku niż potrzeba. Motywacja może działać w dwie strony:
Motywacja jako dążenie do celu
kiedy człowiek angażuje się w zdobycie czegoś, osiągnięcie wyniku, spełnienie marzenia i celu. Kieruje nim wizja nagrody.
Motywacja jako unikanie trudności
kiedy zaangażowanie i energia skupione są na unikaniu rzeczy trudnych, niekomfortowych, bolesnych lub nieznanych. Taką osobą kieruje wizja kary, którą chce ominąć.
Twoi pracownicy całą swoją motywację przerzucili na unikanie trudności i tego, co dla nich niekomfortowe. Być może nie potrafią czegoś zrobić, nie znajdują w sobie motywacji lub boją się negatywnych konsekwencji i informacji zwrotnych.
Zdarzyło mi się spotkać z sytuacją, kiedy pracownik zgłosił się do pełnienia dodatkowych obowiązków, po czym po ich wykonaniu usłyszał od Lidera bardzo negatywną informację zwrotną, zakończoną komentarzem, że „skoro się nie zna, trzeba się było za to nie brać”. Jak możesz się domyślić, ten pracownik nigdy więcej nie wyszedł z inicjatywą.
Czy pracownik powinien motywować się sam?
Tak i nie. Zgadzam się z tym, że w dużej części sami jesteśmy odpowiedzialni za naszą motywację i zaangażowanie. Możemy samodzielnie pracować nad motywacją wewnętrzną (do czego z resztą często zachęcam). Nie da się też zmotywować nikogo na siłę.
Jednak zewnętrzna motywacja – np. od przełożonego, jest niezbędna. Ponieważ może się zdarzyć, że Twój pracownik może, chce i potrafi – ma narzędzia, plan działania, opracowany cel… ale jednak coś blokuje go wewnętrznie. Strach przed podjęciem działania powoduje, że wstrzymuje się. Ponosi wewnętrzną porażkę, która go demotywuje. Często nie potrafi też wymienić powodu braku motywacji – nie zdaje sobie z niego sprawy.
Kto powinien motywować?
Motywowanie pracowników jest jedną z podstawowych funkcji Lidera, menedżera, przełożonego. To on odpowiada nie tylko za motywowanie w formie pochwały i docenienia pracownika, ale za także inne czynniki, które mają bezpośredni wpływ na motywację jak np. wyznaczanie celu, odpowiednie delegowanie zadań, udzielanie informacji zwrotnych (także tych negatywnych).
Jako lider zespołu, czy przywódca, masz za zadanie wyciągnąć z ludzi ich talent i potencjał. Pokazać im, co mogą osiągnąć i zainspirować do tego, by chcieli to osiągnąć.
⠀
⠀
Jak motywować pracowników wewnętrznie (i pozafinansowo)?
Przekonanie, że ludzi motywują wyłącznie pieniądze, jest tak archaiczne, że powinno mieć swoją gablotkę w muzeum, obok szkieletu dinozaura. Motywacja poprzez premie i podwyżki działa krótko i szybko się wyczerpuje. Pracownicy są zadowoleni i zmotywowani po pierwszej premii, ale po kolejnej i kolejnej… przyjmują to jako „stały punkt programu” i ich motywacja się gubi. Gorzej – kiedy premie ustają, zespół czuje, że coś zostało mu odebrane i motywacja nie tyle stoi w miejscu, co spada drastycznie w dół.
Aby skutecznie motywować pracowników, musisz poznać ich wewnętrzne potrzeby. Dopiero wiedząc, co jest dla nich ważne, czym się kierują, podejmując decyzje, co napędza ich do działania, czego się obawiają, co jest dla nich niekomfortowe lub nieakceptowalne, jesteś w stanie pracować na głębszym poziomie motywacji.
⠀
Skąd wiedzieć jakie wewnętrzne potrzeby ma pracownik?
Buduj relacje i rozmawiaj z zespołem. Poznaj pracowników jako ludzi. Metodą, z której ja korzystam jest również określenie Motywatorów Wewnętrznych według badania Reiss Motivation Profile. Możesz spróbować zgadnąć Motywatory swoich pracowników samodzielnie – na podstawie ich zachowań, reakcji, tego, co mówią. Lub wykonać badanie RMP z raportem oraz omówieniem przez Mastera.
▶ Jeśli chcesz poznać Motywatory Życiowe – zobacz playlistę na YouTube, na której mówię krótko o każdym z nich Playlista 16 Motywatorów Życiowych
⠀
Jak wykonać Profil Motywacyjny – Reiss Motivation Profile?
Jeśli chcesz wykonać Badanie RMP, znajdziesz je na tej stronie: RMP z omówieniem. Otrzymujesz link do oficjalnego testu z pytaniami zamkniętymi. Ważne, by odpowiadać dynamicznie – pierwszą myślą i zgodnie z prawdą. Nie ma złych odpowiedzi. Profil jest dedykowany dla Ciebie i ma służyć Ci w pracy nad swoją wewnętrzną motywacją. Wynik w formie raportu dostajesz podczas sesji omówienia z Masterem.
⠀
⠀
Dlaczego wewnętrzna motywacja jest skuteczniejsza?
Motywacja wewnętrzna to siła, która napędza nas do działania. Działa długofalowo i nie wyczerpuje się. Jest źródłem satysfakcji i wewnętrznej harmonii, ponieważ polega na zaspokajaniu naszych naturalnych potrzeb. Ignorowanie wewnętrznych potrzeb prowadzi z kolei do poczucia dyskomfortu, niezadowolenia, stresu i napięcia. W wielu przypadkach jest powodem wypalenia zawodowego, stanów nerwowych i depresyjnych.
Jak zmotywować cały zespół?
Wielu menedżerów pyta mnie o złotą metodę, aby zmotywować cały zespół – najlepiej szybko i za jednym zamachem. Byłoby pięknie, prawda?
Niestety, rozczaruję Cię. Takiej metody nie ma. Jeśli zastanawiasz się: dlaczego moje metody nie działają? Przyczyną może być to, że stosujesz je na wszystkich pracownikach naraz. Każda osoba ma inne wewnętrzne potrzeby, wpływają na nią inne czynniki. Twoi pracownicy nie są na tym samym poziomie motywacji, dlatego na jednych będą działać inne metody niż na drugich. Ja polecam Ci podejść do motywacji indywidualnie.
Czy może być ZA DUŻO motywacji?
Czy pracownik, który jest zawsze nakręcony, wszędzie go pełno, aż rwie się do pracy, to pracownik idealny? Otóż nie. Z motywacją jest podobnie jak ze… stresem!
Podobnie jak stres, motywacja działa na poziomie hormonów – dopaminy, kortyzolu, adrenaliny. Lekki stres działa na nas mobilizująco, ale w większych ilościach powoduje napięcie i osłabienie. Zbyt duża motywacja, inaczej ciśnienie, parcie na cel, wzbudza stany emocjonalne, które nie są dobre dla pracownika. Efekt? Klienci nie chcą od niego kupować, koledzy nie chcą z nim pracować, trzęsą mu się ręce, popełnia błędy.
⠀
⠀
Od czego zacząć motywowanie pracowników?
⠀
-
Po pierwsze określ, na jakim poziomie są teraz Twoi pracownicy.
W jakim kierunku jest skierowana ich motywacja? Jak jest silna? Na jakim poziomie jest ich zaangażowanie – są to nowi pracownicy, pełni chęci? Czy wieloletni specjaliści znudzeni rutyną? Obserwuj zespół przez kilka dni, a nawet tygodni, i wyciągnij wnioski.
-
Po drugie poznaj wewnętrzne potrzeby każdego członka zespołu.
Dowiedz się, co motywuje Twoich pracowników. Określ ich Motywatory Życiowe i wykorzystaj wewnętrzne potrzeby, by zmotywować pracowników tak, jak tego potrzebują.